Tulevaisuuskoulu vastaa: Voinko tehdä vääriä valintoja opinnoissa tai urallani?

06.09.2018 | Emilia Kokkonen

Tässä blogisarjassa pohdimme kysymyksiä liittyen tulevaisuuteen yhdessä Tulevaisuuskoulun asiantuntijoiden kanssa. Miltä tulevaisuuden työelämä näyttää, mitä jos oma tai yhteinen tulevaisuus pelottaa tai mitä jos tulevaisuudessa työkaverina onkin robotti? Tässä ensimmäisessä blogissa pohdimme vääriä valintoja. Moni saattaa miettiä, voinko tehdä vääriä valintoja opinnoissa tai urallani?

Joskus valinnat eivät tunnu oikeilta, mutta haluatko varmasti kutsua niitä vääriksi valinnoiksi? Väärän valinnan tekemiseen liittyy ajatus siitä, että on olemassa päämäärä ja sitä kohti menevä polku, ja yksi harha-askel polulta voisi vaarantaa päämäärän saavuttamisen. Tulevaisuuskoulun opettaja Teija Peura kuitenkin muistuttaa, että yleensä ei ole vain yhtä polkua, niitä voi olla monenlaisia ja matkassa voi olla mutkia.

Otto: Maailma muuttuu tällä hetkellä ennennäkemättömän nopeasti emmekä voi tietää minkälaisia ammatteja tulevaisuudessa on tai minkälaista osaamista siellä tarvitaan. Esimerkiksi Maailman talousfoorumin mukaan nyt koulunsa aloittavista lapsista 65 % tulee työllistymään ammatteihin, joita ei ole vielä olemassa. Foundation for Young Australians on puolestaan arvioinut, että nuoria odottaa työura, joka pitää sisällään 5 alanvaihtoa ja 17 eri ammattia. Näissä olosuhteissa kiinnittymisestä yhteen polkuun tai päämäärään tulee yhä vaikeampaa ja jopa vahingollista. Tulevaisuuden työurat muistuttavat yhä enemmän risteilevien polkujen rihmastoa, jolloin keskeiseksi nousevat taito elää epävarmuudessa ja muutoksessa, jatkuva uuden oppiminen sekä kyky keksiä itsensä uudelleen monta kertaa.  

Tämä ajatuskulku kannattaa pitää mielessä. Jokainen voi hahmotella omia vaihtoehtoisia tulevaisuuksia arjessa pohtien tai vaikka tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Vaihtoehtoiset tulevaisuudet ovat juuri näitä polkuja, ja polkuja tutkiessaan oppii ymmärtämään aktiivista rooliaan oman ja yhteisen tulevaisuuden rakentajana.

Kun nyt pohdimme valintojen tekemistä ja niiden seurauksia, mietitään hetki myös oppimisen tulevaisuutta. Koska elämme jatkuvan oppimisen ja muutoskyvykkyyden maailmassa, kuljemme jatkuvasti pois siitä mallista, että vain tietyillä tutkinnoilla tai kursseilla voi rakentaa osaamistaan. Tutkinnot, taidot ja työnkuvat monipuolistuvat ja uusiutuvat hurjaa vauhtia. Sen sijaan, että CV:stä löytyy tietyt kurssit tai nimikkeet, on yhä tärkeämpää osata sanoittaa omaa osaamistaan.

Otto: Teknologia kehittyy eksponentiaalista vauhtia, minkä seurauksena myös tulevaisuudessa tarvittavat taidot ja tiedot muuttuvat nopeasti. Esimerkiksi Maailman talousfoorumin arvion mukaan tulevaisuudessa nelivuotisen teknisen tutkinnon ensimmäisen vuoden aikana omaksutusta substanssitiedosta 50 % on vanhentunut siinä vaiheessa kun opiskelijat valmistuvat.  

Teija: Jos mietitään opiskeluaikaa, ajattelisin sen olevan yhä enemmän aikaa, jolloin kehitetään valmiuksia ottaa seuraava askel omalla polulla. Tämän askeleen jälkeen on jälleen piirun verran parempi tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kertomaan niistä jatkossa työelämän eri tilanteissa. Opiskelu auttaa tunnistamaan omien vahvuuksien lisäksi omia kehityskohteitaan, ja opiskelijana oppii myös tekemään töitä tavoittelemiensa asioiden eteen. Entistä enemmän ollaan menossa kohti maailmaa, jossa ensimmäinen tutkinto on vain ponnahduslauta, aloitusruutu, ja siksi ajattelen, että todennäköisyys tehdä sen suhteen “väärä valinta”, onkin hyvin pieni. Jokainen oppimasi asia vie sinua kuitenkin aina eteenpäin.

Tänä päivänä voi siis ajatella, että se ala jonka valitsee, antaa sinulle tietynlaiset silmälasit, joiden läpi katselet maailmaa. Uskalla silti myös poiketa tutusta käymäsi koulun jälkeen ja rikkoa perinteisiä mielikuvia.

Teija: Olin yliopisto-opintojeni loppuvaiheessa varma, että lähtisin valmistumiseni jälkeen tavoittelemaan tietynlaista urapolkua, joka vastasi sen hetkisiä kiinnostuksen kohteitani. Sain kuitenkin valmistumisen kynnyksellä yllättäen työtarjouksen minulle melko vieraan aihepiirin ympäriltä, joka ei silloin tuntunut sopivan suunnittelemaani urapolkuun. Otin kuitenkin ennakkoluulottomasti haasteen vastaan, ja jälkikäteen ymmärsin, että vaikka työskentelin täysin eri aihepiirien ympärillä, sain siinä työssä olla kuitenkin tekemisissä yllättävän monen sellaisen asian kanssa, jotka olisivat liittyneet myös olennaisesti siihen “vanhaan polkuuni”. Nämä asiat olivatkin myös niitä, jotka saivat minut syttymään eniten liekkeihin työssäni.

Ei kannata liikaa pelotella itseään väärillä valinnoilla. Kunhan teet itsesi näköisiä valintoja, ne vievät sinua kohti itsesi näköistä tulevaisuutta!

Teija: Haluaisin sanoa jokaiselle nuorelle tai muuten vain uutta suuntaa etsivälle, että haasta itsesi pysähtymään ja tutkailemaan omia vahvuuksiasi. Pysähdy välillä vain olemaan, ihmettelemään ja hengittämään syvään. Suorittamisen maailmassa saattaa sydän tykyttää, pää pingottaa, valinnat tuntua vaikeilta ja lopullisilta, ja työelämä vaikuttaa kovalta. Tulevaisuuden tärkeä taito onkin osata nähdä oma polku mutkittelevana, uutta kokeilevana ja juuri sen takia mielenkiintoisena. On taito uskaltaa ottaa askelia myös sivulle ja tehdä vaikka täyskäännöksiä. Sivuaskeleet ja rohkeus epäonnistua tekevät meistä ihmisistä mielenkiintoisia. Pääpointti ei ole siinä, kuka on tehnyt elämässään eniten mahalaskuja, vaan siinä, miten näiden vastoinkäymisten jälkeen on noussut takaisin jaloilleen ja jatkanut eteenpäin. Jos kokee tehneensä väärän valinnan tai epäonnistuneensa, on tärkeä oppia sanoittamaan se, ja kertoa, mitä on oppinut tästä. Usein siinä kohtaa kun kolisee, jotain myös tapahtuu. Mahalaskuissa havaitaan, opitaan ja hoksataan juttuja. Ne asiat, joita sanoitamme virheinä, vastoinkäymisinä tai epäonnistumisina, haastavat meitä oppimaan, kokemaan ja ajattelemaan. Ja se, jos jokin, on inhimillistä ja ennen kaikkea mielenkiintoista meidän jokaisen urapoluilla.

 

Tulevaisuuskoulu on kaiken ikäisille, mutta erityisesti lapsille ja nuorille sekä heidän kanssaan työskenteleville opettajille ja muille kasvattajille, tarkoitettu tutkimusmatka tulevaisuusajattelun ja ennakoinnin perusteisiin. Tulevaisuuskoulun rehtorina toimii Otto Tähkäpää (VTM), joka on tulevaisuuden- ja historiantutkija, Ilpo Rybatzki (TaM) on Tulevaisuuskoulun ukulelisti, satuilija, kuvittaja sekä taidekasvattaja, ja Teija Peura (KM) innostava kasvatusalan ammattilainen, tulevaisuuskoulun opettaja ja pedagoginen asiantuntija, joka on kulkenut yli 10 000 kilometriä ympäri Suomea auttamassa nuoria heidän tulevaisuuttaan koskevissa kysymyksissä.

Emilia Kokkonen

Kommentit

Vastaa