Uusi (vanha) tapa priorisointiin

Charles M. Schwab oli 1900 luvun alussa maailman rikkain mies omistaen maailman suurimpia teräksen tuottajia ja laivanrakennusyhtiöitä. Vuonna 1918 Schwab halusi tehostaa yritystensä toimintaa ja palkkasi avukseen arvostetun tuottavuuskonsultin Ivy Leen. Tarinan mukaan keskustelu meni kutakuinkin näin:

Schwab: Opeta meille tapoja saada enemmän aikaan.

Lee: Sopii, tarvitsen vain 15 minuuttia jokaisen johtajasi kanssa.

Schwab: Paljonko tämä maksaa?

Lee: Jos et ole tyytyväinen, ei maksa mitään. Jos olet, voit kolmen kuukauden päästä maksaa minulle mieleisesi summan.

Herrat pääsivät sopimukseen ja viidentoista minuutin palavereissaan Ivy Lee opetti kullekin johtajalle seuraavan tekniikan:

  1. Jokaisen työpäivän lopussa kirjaa ylös kuusi tärkeintä asiaa, jotka sinun täytyy tehdä seuraavana päivänä.
  2. Priorisoi nuo kuusi asiaa todellisen tärkeytensä mukaisesti.
  3. Kun aloitat työt huomenna, keskity vain ykköstehtävään. Tee se valmiiksi ennen kuin siirryt kakkostehtävään.
  4. Työstä listaa loppuun samalla tavalla. Jos tehtäviä on päivän päättyessä tekemättä, siirrä ne seuraavan päivän listaan.
  5. Toista prosessia jokaisena työpäivänä.

Tekniikka saattaa kuulostaa mahdottomalta nykypäivän multitaskaukseen tottuneelle ihmiselle. Todennäköisesti vain harva pystyy keskittymään vain yhteen asiaan päivässä. (Tai tekemään kuusi asiaa, ennen kuin antautuu kaikille niille muille tehtäville, jotka tulevat muualta kuin omasta todo listasta.) Mutta ehkä tekniikan vahvuus onkin juuri siinä, että se pakottaa fokusoimaan ja estää multitaskauksen.

Ainakin Schwabin aikana tekniikka toimi hyvin. Schwab oli niin tyytyväinen projektin tuloksiin, että hän maksoi Leelle 25.000 $ palkkion, joka vastaa nykyrahassa noin 425.000 dollaria.

Tein itselleni uudenvuodenlupauksen, jonka mukaan noudattaisin strategiaa vähintään kahtenasatana päivänä nyt alkavana vuonna.

Voisi olla mielenkiintoista kokeilla tätä ryhmässä muiden ihmisten kanssa. Olisiko sinulla kiinnostusta kokeilla tätä yhdessä? Ota yhteyttä: kari.jaaskelainen(@)helbus.fi 

Kari Jääskeläinen

Kommentit

Vastaa